miercuri, 26 aprilie 2017

Elemente de dinamică muzicală (nuanțe)


















NIVEL: Clasele III - VI

Termeni de intensitate – consolidare pe "beat" real - clasa a VI-a

Atunci cand cand canti un cantec si vrei sa sune bine,
Vei fi atent la versuri, la ton si la inaltime.
Pentru ca melodia, cat ar fi de frumoasa
Va fi interpretata (chiar dac-o canti in clasa).
De-asta am invatat sa citim o partitura
Cu sunete, durate, intervale sau masura.
Dar tu, observi adesea ca un cantec repetat
Iti suna mult mai bine daca-I si INTERPRETAT.

Iar pentru asta iata, c-am invatat la ora
Capitolul numit Intensitate Sonora.
Acesta ne prezinta in mod exceptional –
-amplitudinea transmisa de-un sunet musical;
Adica mai pe scurt, cand canti un cantecel
Poti sti cam cat de tare poti canta fraze din el.
Iar pentru asta, vezi tu, in orice melodie
Exista termeni ce-ti ofera repere chiar si tie

Nuante muzicale e denumirea lor
Si-ofera colorit placut unui pasaj sonor.
La regasesti usor in orice partitura
(Sunt literele mici de sub bara de masura).

Astfel, cand vrei sa intonezi o fraza foarte incet
Pianissimo e nuanta in care-o canti correct.
De vrei sa canti un cantec incet , in mod placut
Folosesti nuanta “piano” cu un glas scazut.
Iar potrivit de tare de vrei sa canti in cor,
Se foloseste mezzo-forte, e foarte usor.
Caci tare de iti cere sa canti-orice melodie
Forte este termenul folosit, se stie.

Pe langa-aceste nuante “fixe” ce le-ntalnesti usor
Exista altele “mobile” ce au rolul lor.
Crescendo, decrescendo, poco a poco, ritt…
Sunt nuante ce apar la mijloc, la sfarsit
Sau la-nceputul piesei pe care-o intonezi
Si care te ajuta sa o interpretezi.

Caci orice melodie chiar dac-o canti corect
Nu iti transmite stare, nu are nici-un effect
Si stim ca-n partituri toate semnele scrise
Au muzica in ele, cum somnul are vise,
Iar tu, elev la clasa, de le cunosti pe toate
Vei simti muzica din note fara greutate.

OBIECTIVE

diferențierea nuanțelor în piesele interpretate
jocuri de modificare a nuanțelor într-un fragment muzical si observarea diferențelor expresive rezultate
DEZVOLTAREA SIMTULUI RITMIC

https://www.youtube.com/watch?v=YeKnaVqncAM

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu