Un profesor debutant
intră pe poarta școlii ducând cu el un imens bagaj de emoții dar mai ales așteptări.
Dincolo de ele se află el, omul care de fiecare dată și-a pus sufletul în palmă, în cele 50 de minute, în fața fiecărui elev. Cu siguranță
se poate spune că atitudinea aceasta e greșită, că un
asemenea consum emoțional e
autodistructiv; poate așa este dar cu siguranță
niciun elev nu ar putea suspecta
vreodată un asemenea profesor de lipsă de dedicare, dincolo de informația
transmisă mai mult sau mai puțin stângaci, dincolo de abordarea poate nesigură a acestuia.
Din discuțiile avute ulterior cu profesorii debutanți pe
care i-am întâlnit, am observat că exact
acest avânt didactic este de cele mai
multe ori înăbușit. E momentul în care
realizezi că școala absolvită, orele de
practică pedagogică (din cele 42 sau
60 obligatorii), lecția-model elaborată sau susținută, nu te pregătesc pentru
realitate. Această realitate nu este la
rândul ei nici ea indulcită de
colegi, de părinți nici chiar de către
elevi. Am observat că primii trei ani
sunt esențiali în viața unui profesor,
anii în care te definești ca dascăl, în care
dacă reușești să "fii "
atunci cu siguranță devii conștient de tine, de așa numitul statut, dar mai
ales de efectul muncii tale asupra celor mici. Perioada primilor trei ani, nu
doar pentru mine a fost una solicitantă,
stressantă, o perioada de neîntrerupte
"confirmări" oferite colegilor,
directorilor, comunității locale sau oricărei persoane (avizată sau nu), oameni ce de multe
ori considerau că "cel de dinainte era mai bun, că "serbările erau mai frumoase înainte"
sau că "se vede ca nu a mai
predat", etc.". Poate
cea mai complicata situație,
solicitantă, frustrantă e perpetua idee de a dovedi că ești, exiști în
peisajul educațional al orășelului în care trăiești, că ai un loc și-l meriți, că vârsta
nu e un defect, că
performanța nu așteaptă să împlinești o
vârstă anume și că doar atitudinea, firescul, abordarea deschisă sunt atributele care te evidențiază, rostuiesc, definesc, te conturează ca dascăl.
Această „reticență” venită din simplul fapt că ești nou, tânăr, debutant se
estompează odată cu obținerea examenului de definitivat în învățământ. Oameni
minunati sunt peste tot si deasemenea chiar imi amintesc cu mare placere de
primii ani, perioada in care lucram mai mult intuitiv la clasa in ce priveste repertoriul
sau maniera de expunere, incercand timid sa fiu in pas cu timpurile dar si sa respect
manualele, sa fiu "cum trebuie".
Azi sunt sigura ca acei primi ani,
scoala in care am debutat, colegii, generatiile minunate de elevi, orele
petrecute imperuna si activitatile derulate sunt elemente ce au creionat
profesorul care sunt azi; de asemenea astazi nu mai astept confirmari decat din parea unui grup mic de persoane pe care le pretuiesc si, mai mult decat atat ma astept
ca multi dintre ei, fosti elevi, colegi, inspectori, parinti sa ma
felicite\aplaude doar pentru simplul fapt ca nu respect repertoriile depasite de timp,
exemplele sau modelele oferite de manualele de
Educatie muzicala, mereu
aceleasi, manuale care
inca de la debutul meu ca dascal
si pana acum, in anul scolar 2017-2018 sunt puse la dispozitia elevilor de minister.
Aceasta e justificarea (daca era nevoie de asa ceva) paginii pe care o citesti. Nu, nu e un reper, e doar un exemplu, o abordare personala pe care o impartasesc aici cu voi.
Aceasta e justificarea (daca era nevoie de asa ceva) paginii pe care o citesti. Nu, nu e un reper, e doar un exemplu, o abordare personala pe care o impartasesc aici cu voi.
Ce bine ai surprins emotia si harul debutantului!
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru modul in care "iti pui sufletul in mainile copiilor". Ei simt si iubesc asta. Asa cred ca poti sa-i motivezi cel mai bine.
Asteptam cu nerabdare schimbari serioase in manualele de muzica!
😍
ȘtergereCând am intrat în învățământ ca profesor, stiam încă din perioada liceului că voi urma această carieră. Nu spun că m-am născut să fiu profesor, dar am observat că în preajma copiilor mă simt cel mai bine. Ei sunt sinceri. Avem în scoală o debutanta, fostă elevă a scolii noastre, a avut media cea mai mare pe județ la titularizare şi a ales să vină intr-un oras mic să predea. Are vocație și în plus e pusă la punct cu toate planificarile si planurile de lecție. O face din plăcere. Prin ea ne revedem parcursul nostru. Avem copii de clasa a VIII- a care vor la liceul pedagogic. Vor să fie educatoare sau învățătoare. Eu nici nu stiam ce vroiam să mă fac la vârsta lor. Sunt alte vremuri. Poate o să vedem şi generații cu vocație. Deja a inceput. Poate o ține tot asa.
RăspundețiȘtergere